کاربردهای نرم افزار 3D Max در معماری

کاربردهای نرم افزار 3D Max در معماری

نرم افزار 3Ds MAX یکی از محصولات شرکت اتودسک است که در گذشنه نام تجاری آن 3D Studio و 3D Studio Max بوده است. نرم افزار تری دی مکس یکی از قوی ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی است. در این مقاله به کاربردهای نرم افزار 3D Max در معماری خواهیم پرداخت.

  • خلق ایده های در ذهن

از شاخص ترین ویژگی های نرم افزار 3D Max می توان به خلق اثر سه بعدی و با کیفیت طرح ها و اجسامی که کاربر در ذهن خود دارد اشاره نمود. در این نرم افزار روش های گوناگونی جهت ساخت مدل ها فراهم است. مهندسین معمار جهت نمایش نماهای خارجی ساختمانی از قبیل نماهای رومی، کلاسیک و غیره و برای ارائه طرح های دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف از قبیل آشپزخانه، اتاق پذیرایی، اتاق خواب و …  از این قابلیت بهره می برند. با فراگیری حرفه ای نرم افزار 3D Max می توان از بازار پر درآمد حوزه معماری ساختمان و طراحی دکوراسیون کسب درآمد نمود.

خلق ایده در تری دی مکس
  • رندر گرفتن

رندر گرفتن در واقع همان تهیه خروجی به صورت تصویری از برنامه و محیط نرم افزار است. این کار توسط مجموعه ای از دستورات و برنامه های گرافیکی به نام  موتور رندر تهیه می شود. این ویژگی نرم افزار تری دی مکس به طراح این امکان را می دهد که ایده و طرح خود را به بهترین نحو با ارائه تصویری به کارفرما ارائه دهد.

پلاگین V-Ray از معروف ترین پلاگین های رندرگیری در نرم افزار 3Dsmax است که در میان مهندسین معماری از مقبولیتی بیشتری نسبت به دیگر پلاگین های رندرگیری برخوردار است.

شایان ذکر است هر چه تعداد اجسام، تکستچرها (Textures)، نورپردازی و سایه ها و … در طرح بیشتر استفاده شده باشد به همان نسبت نیز زمان پرداخت صحنه طول خواهد کشید.

رندر گرفتن با وی ری
  • به کار گیری پلاگین و آبجکت

ویژگی دیگر این نرم افزار وجود آبجکت ها و پلاگین های فراوان است. این امکان در نرم افزار تری دی مکس سبب افزایش سرعت و سهولت در مدلینگ می شود.

آبجکت تری دی مکس
  • سازگاری با دیگر نرم افزارها

از دیگر کاربردهای نرم افزار 3D Max در معماری قابلیت فراخوانی (Import) مدل های ایجاد شده در نرم افزارهای دیگر در نرم افزاری تری دی مکس است. این امکان سبب می شود مدل های ساخته شده در نرم افزار های دیگر مجددا در نرم افزار تری دی مکس ایجاد نشود و از همان مدل ها استفاده کرد. به عنوان نمونه می توان پلان دو بعدی رسم شده در نرم افزار AutoCAD را در این نرم افزار به صورت سه بعدی تبدیل کرد.

شایان ذکر است به واسطه قابلیت های نرم افزار تری دی مکس، استفاده از حالت سه بعدی نرم افزار اتوکد مرسوم نیست.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها